Na ruchliwych i ograniczonych szlakach wodnych duże statki używają sygnałów dźwiękowych do komunikowania swoich zamiarów z pobliskimi łodziami. Wszyscy żeglarze muszą znać zasady używania sygnałów dźwiękowych, aby uniknąć kolizji z innymi jednostkami.
Sygnały dźwiękowe różnią się czasem trwania, amplitudą i tonem. Powinny być wystarczająco niskie, aby zminimalizować irytację operatora, ale wystarczająco głośne, aby ostrzec o niebezpieczeństwie.
Sygnały z prawej i lewej burty
Sygnały dźwiękowe są częścią przepisów żeglarskich i mogą być używane w pojazdach mechanicznych. Są skutecznym sposobem na bezpieczne przekazywanie informacji o swoich zamiarach innym statkom.
Porta i sterburta to niezamienne terminy odnoszące się do lewej i prawej strony statku. Są przydatne do przekazywania wiadomości między statkami, a także do unikania pomyłek, które mogłyby doprowadzić do katastrofy statku.
Statki o napędzie mechanicznym muszą używać sygnałów dźwiękowych, gdy napotkają się w odległości do pół mili. Statek inicjujący wskazuje manewr, a statek odpowiadający zgadza się lub nie zgadza.
Statki o napędzie mechanicznym muszą również używać tego samego sygnału, gdy mijają inny statek czołowo. Przepłynięcie z portu do portu wymaga jednego krótkiego wybuchu dla sygnału i dwóch krótkich wybuchów dla zgody.
Długie wybuchy
Sygnały dźwiękowe mogą być używane w pojazdach mechanicznych do sygnalizowania zmian statusu lub zmiany kierunku. Na przykład, gdy opuszczasz dok lub slip, jeden przedłużony dźwięk sygnalizuje, że wchodzisz na drogę.
Innym przypadkiem, gdy statek może użyć sygnału dźwiękowego jest zbliżanie się do zakrętu lub obszaru kanału lub toru wodnego, gdzie inne statki mogą być zasłonięte przez ich widok. Gdy wyprzedzasz statek, którego intencje są niejasne lub gdy wydaje się, że nie jest on pewny co do bezpieczeństwa manewru, drugi żeglarz wyda pięć krótkich dźwięków (sygnał niebezpieczeństwa). Gdy odpowiesz podobnymi wybuchami, oba statki powinny zwolnić, zatrzymać się lub zmienić kurs, jeśli to konieczne, aż do osiągnięcia porozumienia o bezpiecznym przepłynięciu.
Odwrotne wybuchy
Odwrotne wybuchy są jednym z najbardziej imponujących sygnałów dźwiękowych, jakie możesz otrzymać. Odwrotny wybuch jest taki sam, jak zwykły, ale w odwrotnym kierunku – to bardzo fajny efekt, który jest szczególnie widoczny na szybkich potworach.
Odwrócenie układu napędowego oznacza, że będziesz musiał nieco bardziej poruszać nogami, aby osiągnąć maksymalną prędkość, ale zwiększa też liczbę obaleń, które możesz zebrać po jednym trafieniu. To sprawia, że Odwrócony Wybuch jest świetną umiejętnością, którą warto mieć pod ręką, kiedy trzeba załatwić wielkie działa.
Odwrócony Wybuch jest nieco trudniejszy do wykonania niż zwykły, ale jeśli masz cierpliwość i chęci, można go wykonać w dobrym stylu. Pamiętaj, aby uważnie oglądać animację, aby wszystko przebiegło prawidłowo – warto poczekać! Życzymy powodzenia. Daj nam znać, czy próbowałeś odwrotnego wybuchu i jaka była Twoja ulubiona część!
Sygnały niebezpieczeństwa
Wizualny sygnał niebezpieczeństwa (VDS) to sygnał wizualny, który można wyświetlić, aby zwrócić na siebie uwagę i wezwać pomoc, jeśli utkniesz na mieliźnie lub będziesz potrzebował pomocy. Wszystkie łodzie muszą mieć przy sobie co najmniej trzy wizualne sygnały niebezpieczeństwa, każdy z nich może być używany w dzień lub w nocy.
Pirotechniczne sygnały niebezpieczeństwa obejmują dym, flary ręczne, flary powietrzne i flary spadochronowe. Muszą one być zatwierdzone przez Straż Przybrzeżną, w stanie gotowym do użycia i przechowywane tak, aby były łatwo dostępne.
Niepirotechniczne VDS obejmują elektroniczne światła ratunkowe, które automatycznie emitują międzynarodowy sygnał ratunkowy SOS. Te urządzenia również muszą być sprawne, rozmieszczone i certyfikowane przez producenta jako spełniające wymagania Straży Przybrzeżnej.
Zaleca się stosowanie kombinacji pirotechnicznych i niepirotechnicznych VDS, przy czym każde z nich może być używane w innych okolicznościach. Na przykład ręczny pomarańczowy sygnał dymny może być użyty do pracy w pobliżu w ciągu dnia, a flara powietrzna może być widoczna z dużej odległości w nocy.