Jeśli zostałeś poproszony o napisanie figury lub sam ją piszesz, ważne jest, byś wiedział, które części figur zostały pokolorowane. Pomoże ci to uniknąć pomyłek i zapewni, że twoja figura przekaże wiadomość, którą chcesz przekazać.
Kolory w figurach mogą być użytecznym sposobem przekazywania informacji, ale powinny być używane oszczędnie. Jeśli musisz użyć koloru, upewnij się, że jest on dobrze skontrastowany, aby osoby z wadą wzroku mogły zrozumieć informacje.
Kolorowe obszary
Kolorowe obszary mogą być użyte do podkreślenia ważnych szczegółów lub zwiększenia estetyki wizualizacji. Jednak niektóre figury wykorzystują kolor ze szkodą dla innych graficznych aspektów prezentacji. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy schemat kolorów jest zbyt żywy dla odbiorców docelowych lub gdy oryginalny obraz jest słabej jakości.
Jedną z najlepszych technik wzmacniania kolorów jest wybranie kilku kolorów i używanie ich do podkreślania kluczowych cech, unikając przy tym przesadzania ze zbyt dużą liczbą kolorów. Dzięki temu Twoje treści pozostaną istotne zarówno dla odbiorców docelowych, jak i tych, z którymi dzielisz się mediami drukowanymi. Dobrą zasadą jest używanie nie więcej niż jednego koloru dla każdej figury, ponieważ zmniejsza to szanse na pomylenie kolorów lub zagracenie prezentacji. Dobrym pomysłem może być także zastosowanie tego samego schematu kolorów do wszystkich figur w publikacji. Zmniejszy to ryzyko pomyłki, gdy figura zostanie wykorzystana w innym celu, a jeśli jesteś doświadczonym specjalistą od komunikacji wizualnej, uchroni Cię to przed koniecznością przerabiania swojej pracy, by zadowolić klienta lub redaktora, który nie widzi kolorów.
Kolorowe linie
Do identyfikacji części figur użyto różnych kolorów. Są to: niebieski, zielony, żółty, czerwony, pomarańczowy i brązowy.
Choć użycie kolorów może ułatwić rozróżnienie różnych linii tranzytowych, ma też wady. Na przykład osoba nie znająca systemu może być zdezorientowana, próbując znaleźć konkretną linię i może opóźnić swoją podróż lub nawet całkowicie ją pominąć.
Aby tego uniknąć, oznaczaj kolorowe obszary bezpośrednio na obrazie lub używaj linii łączących je z ich oznaczeniami, zamiast umieszczać je w legendzie. Ta strategia pomoże czytelnikom łatwo rozróżnić kolory i sprawi, że figura będzie bardziej dostępna dla osób z zaburzeniami widzenia kolorów.
Upewnij się, że wszystkie figury spełniają wymagania dotyczące kontrastu kolorów i stylu linii określone w WCAG 2.0 poziom AA lub nowszym, aby były dostępne dla osób z zaburzeniami widzenia kolorów lub osób, które nie widzą kolorów w typowy sposób. Jest to szczególnie ważne w przypadku figur, które zawierają wiele różnych kolorów i stylów linii, takich jak przykład powyżej.
Kolorowe paski
Kolorowe paski, zwane też paskami korekcyjnymi, to rzędy różnokolorowych plamek wydrukowanych w obszarze wykończenia arkusza prasowego. Są one używane przez korektorów i operatorów pras do kontrolowania wychwytywania, gęstości farby, wzmocnienia punktów i kontrastu druku na arkuszu.
Są one nadal szeroko stosowane w nowoczesnych urządzeniach telewizji cyfrowej oraz do kalibracji analogowego sprzętu NTSC. Pierwotnie zostały zaprojektowane do testowania jakości kolorów sygnału wideo i pozostają ważną częścią przemysłu wideo.
Powszechnym błędem przy tworzeniu wykresów słupkowych jest nadmierne ozdabianie ich kolorami. Duże obszary wypełnione nasyconymi kolorami utrudniają odczytanie lub porównanie punktów końcowych słupków z leżącymi u ich podstaw liniami siatki.
Kolorowe regiony
Wykres mapowy z kolorowymi regionami to świetny sposób na wizualizację danych o obszarach geograficznych, takich jak kraje czy prowincje. Kolorowe wartości w regionach reprezentują wartość tego regionu, np. dane dotyczące sprzedaży w danym kraju lub prowincji, i są automatycznie umieszczane w odpowiednim kontekście geograficznym.
Generalnie najlepszym podejściem do używania kolorów na wykresie jest unikanie niepotrzebnych kolorów i skupianie się na najważniejszych aspektach danych. Wybór odpowiednich kolorów może sprawić, że wizualizacja będzie się wyróżniać z tłumu i pomoże czytelnikom zrozumieć znaczenie danych.
Kilka innych rzeczy, które warto rozważyć, to liczba użytych kolorów, wielkość obszaru koloru i współczynnik kontrastu między kolorem głównym a otaczającymi go kolorami. Ponadto warto sprawdzić, jakiego typu kolory są używane, aby upewnić się, że Twoja figura spełnia standardy WCAG 2.0 na poziomie AA lub wyższym.